b e H A N G E N / b e S T A A N / @ / G e r t v a n O o r t m e r s s e n
Neem bijvoorbeeld een portret,
geschilderd door Rembrandt. Tussen onze huidige interpretatie en die van
één van zijn tijdgenoten is een groot verschil. In de tijd dat Rembrandt
leefde zal het een betekenisvol portret zijn geweest, rijk aan details,
welke door de meeste toeschouwers onmiddellijk werden begrepen. Nu is het
vooral een werk van een beroemd schilder, van wie we met name zijn stijl
en techniek waarderen; het portret is een kunsthistorisch icoon geworden. Zoals verandering van tijd de context van
een kunstwerk kan doen veranderen en daardoor de betekenis, zo kan
verandering van plaats dat ook doen. Duchamp maakte dat expliciet door een
urinoir in het museum ten toon te stellen. Door deze handeling
transformeerde hij het van functioneel gebruiksvoorwerp tot een esthetisch
object. De context van het museum als bewaarplaats van kunstvoorwerpen
bevestigt de identiteitsverandering. Een tentoonstellingsmaker doet
feitelijk hetzelfde. De ene keer selecteert hij werk voor een
overzichtstentoonstelling van de kunstenaar; een deel van het werk wordt
uit de context van het gehele oeuvre getild. Een andere keer neemt hij een
selectie op in een thematentoonstelling met werk van meerdere kunstenaars.
Door plaats en context te veranderen, benadrukt de tentoonstellingsmaker
telkens andere aspecten. Verandering van betekenis uit zich ook
bij de interpretatie door een toeschouwer, die altijd zijn persoonlijke
bagage met zich meeneemt. Gevormd door de tijd waarin hij leeft, de plaats
waar hij is opgegroeid en de dingen die hij heeft meegemaakt. Deze
factoren zijn nauwelijks meetbaar. Toch zijn ze de oorzaak van het feit
dat maar een klein deel van de betekenissen die door de kunstenaar aan
zijn werk zijn gegeven, worden overgedragen. Ieders persoonlijke bagage
maakt dat een werk nooit op dezelfde wijze kan worden gezien. Tijd maakt een identiteitsverschuiving moeilijk zichtbaar omdat de
toeschouwer zelf mee verandert. Bij wijziging van plaats worden we ons
misschien iets meer bewust van de verandering die dit veroorzaakt. De
niet-vaste composities van Van Oortmerssen maken de verandering van
identiteit expliciet. We kunnen er moeilijk aan ontkomen. |
zie ook: beeldverwerking / bronze; male or female? (suggested reconstruction) #2 / deconstructie reconstructie / de tentoonstelling als beeld / gebroken met scherven / in het kader van de lijst / op de rand: tussen sculptuur en schilderij / origineel en reproduktie / suggested reconstructions / suggested reconstructions / theater / the book / triniteit / verval, vervallen, vervalst / virtual illusion / wandbeelden B H / B S / @ / G V / H T P R M N N T N V L T D K N S T W R K |