b e H A N G E N / b e S T A A N / @ / G e r t v a n O o r t m e r s s e n
In eerste instantie ontbreekt er uit de
vierkanten een klein deel. Uiteindelijk hebben de panelen nog maar één
rechte zijde. Wanneer zo’n ‘gereconstrueerd’
beeld van de muur wordt genomen, dan bestaat het niet meer volgens de
opvattingen van Van Oortmerssen. Als Van Oortmerssen zich de vraag stelt op welke basis de definitie van ‘het schilderij’ zou kunnen worden geformuleerd, of waar de letterlijke begrenzing van ‘het schilderij’ zich zou kunnen bevinden, dan lijkt mogelijk hier een aanknopingspunt te zijn gevonden: het schilderij-beeld is in werken als gebroken met scherven of bronze, male or female? (suggested reconstruction) #2 voor zijn bestaan afhankelijk van plaatsing op de wand. Wordt zo’n werk van de muur gehaald dan kan het slechts weer ‘tot leven worden gebracht’ door middel van een reconstructie met ingrepen op de muur. Bovendien krijgen de beschilderde panelen bij ontbreken van een omringende muur het karakter van tafelbladen; de illusoire lading die ze hebben op de wand, verdwijnt. Dit geeft aan dat de wand een essentiële plaats is voor een beeld om ‘schilderij’ te kunnen zijn. |
zie ook: beeldverwerking / bronze, male or female? (suggested reconstruction) #2 / constructie / gebroken met scherven / gekantelde vierkanten / het permanent onvoltooide kunstwerk / in het kader van de lijst / suggested reconstructions / theater / wandbeelden B H / B S / @ / G V / D C N S T R C T R C N S T R C T |