b e H A N G E N / b e S T A A N / @ / G e r t v a n O o r t m e r s s e n
In een oud klaslokaal is de wand vanaf de
grond tot ooghoogte grijsgroen geschilderd. Boven de scheidslijn hangen
zakken van doorzichtig plastic naast elkaar. De zakken zijn gevuld, elk
met één glazen fles of pot. De voorwerpen zijn verschillend van vorm en
het heldere glas heeft uiteenlopende nuances, soms neigend naar groen.
Nergens zijn nog doppen of etiketten aanwezig. Naast een glazen voorwerp
bevat elke zak ook een kaart waarop het betreffende voorwerp is geïnventariseerd;
nummers, afmetingen, datering en eventuele decoraties of speciale vormen
zijn beschreven. Alle kaarten zijn echter aangetast door vocht, schimmels
en vuur, waardoor ze onleesbaar zijn geworden. De toe schouwer kan niet
afgaan op de ‘zinvolle’ informatie die verondersteld wordt aanwezig te
zijn op de kaarten. Toch zullen de meeste mensen de glazen voorwerpen
herkennen: groente- en jampotten, wijnflessen of bijvoorbeeld de
specifieke fles van een bekend merk tomatenketchup. Het geheel lijkt een
omgekeerde archeologische opgraving. Een archeoloog krijgt meestal te
maken met beschadigde voorwerpen in ver stoorde bodemlagen of objecten uit
een verloren gegane context. Hij moet deze voorwerpen interpreteren en de
uitkomsten vast in een geordend systeem van beschrijvingen. In deze
installatie zijn de voorwerpen onbeschadigd en brandschoon en juist de
beschrijvingskaarten vernield. Vergelijken we dit met de situatie in een museum dan zijn de beschrijvingskaarten als de bordjes die meestal bij de kunstwerken hangen. Nu echter zijn ze onleesbaar. De toeschouwers worden uitgedaagd een confrontatie aan te gaan met het kunstwerk zonder uitleg of voorkennis. De plastic zakjes worden vitrines voor de glazen potten. De voorwerpen zelf lijken door een visueel-logische opstelling een zinvolle samenhang te vertonen, maar ze weerspiegelen vooral wat er in elk museum met voorwerpen gebeurt. Door een museale context krijgen ze een museale betekenis, een betekenis die zich verwijdert van de oorspronkelijke inhoud en functie. |
zie ook: beeldverwerking / het permanent onvoltooide kunstwerk / in het kader van de lijst / origineel en reproduktie / suggested reconstructions / suggested reconstruction #2 / theater / verval, vervallen, vervalst / virtual illusion / wandbeelden B H / B S / @ / G V / D T N T N S T L L N G L S B L D |