b e H A N G E N / b e S T A A N / @ / G e r t v a n O o r t m e r s s e n
Van Oortmerssen stelde recentelijk een
verzameling kleine schilderijen ten toon in drie ladenkasten. De
schilderijen leken op laminaten die veel toepassing vinden in de
inrichting van kantoor- en winkelpanden. Geen enkel schilderij was gelijk
aan een ander, hoewel er veel onderlinge overeenkomsten zichtbaar waren.
De ladenkasten droegen het karakter van kleine depots door de ritmische
rangschikking van de laden en door cijfer/letter-coderingen op de
handvatten; de suggestie van een archief waarin je iets kunt opzoeken. De drie kasten leken ook op grote lijsten
waarbinnen zich een ingelijste voorstelling zou kunnen bevinden, in de
vorm van ladenblokken. Bezoekers van de ruimte konden de laden openen en
sluiten en op die manier de collectie bekijken Het openen en sluiten van de laden kon
een gevoel van nutteloosheid oproepen, versterkt door de schijnbare
uniformiteit van alle in de laden aanwezige schilderijtjes. De
voorstellingen waren opgebouwd uit gekleurde stippen. Dezelfde stippen
waarmee ook de omlijstingen van de kasten waren gedecoreerd. In deze installatie neemt het
computerprogramma de rol van het bordje-naast-een-kunstwerk over. De
informatie die je krijgt ervaar je daarentegen niet als zinvol, maar omdat
de informatie uit een computer komt wordt de zinloosheid verdrongen.
Computers worden geassocieerd met kennis en macht. Veel mensen verwachten
antwoorden te vinden op vragen die ze niet eens gesteld hebben. Bovendien
zoeken ze concrete feiten omdat ze onzeker zijn in de buurt van kunst; wie
heeft het gemaakt, wat is de titel, en vooral: wat betekent het? De meeste
bezoekers van een museum lopen eerst naar de informatiebordjes, lezen de
informatie en kijken vervolgens niet naar het werk. Van Oortmerssen kreeg
belangstelling voor kijkgedrag omdat hij in musea regelmatig zichzelf erop
betrapte uitsluitend aan de hand van de informatie op de tekstbordjes naar
schilderijen te kijken. In deze installatie werd tekstinformatie
vervangen door beeldinformatie. |
zie ook: de tentoonstelling als beeld / het permanent onvoltooide kunstwerk / in het kader van de lijst / origineel en reproduktie / suggested reconstructions / suggested reconstruction #3 / theater B H / B S / @ / G V / B L D V R W R K N G
|