b e H A N G E N / b e S T A A N / @ / G e r t v a n O o r t m e r s s e n
In de wandbeelden maken plastische schervenvelden op een gegeven moment plaats voor vlakke en schilderachtige 'huiden'. Deze huiden laten afbeeldingen zien van hout en van natuursteen zoals marmer, maar ook van behang en het soort laminaten dat veelvuldig wordt toegepast bij de inrichting van bedrijfsruimten. Enerzijds zijn de 'huiden' echt, met de hand geschilderd en in die zin eenmalig. Anderzijds zijn het imitaties, want ze bootsen iets na. Laminaten zijn vaak zelf industriële nabootsingen van hout- of steensoorten. Als Van Oortmerssen laminaten naschildert kun je zelfs stellen dat zijn voorstellingen imitaties imiteren. De nabootsingen zijn echter nooit exacte kopieën en daardoor zowel imitaties als interpretaties. De subtiele verbasteringen veroorzaken dat feitelijk gezien het beeld verandert. Het begrip 'echt', dat eerder genoemd werd in verband met de uniciteit van Van Oortmerssen's imitaties, komt hierdoor in een ander licht te staan. 'Echt' is niet-eenduidig, er ontstaan meerdere lagen van 'echt', die misschien alle even waardevol zijn. Beeldend en schildertechnisch gezien liggen de
imitaties van natuurlijke materialen, laminaten en behang vrij dicht bij
elkaar. Op het inhoudelijke vlak daarentegen kunnen we een belangrijk
onderscheid aanbrengen. |
zie ook: beeldverwerking / constructie / deconstructie reconstructie / gekantelde vierkanten / het permanent onvoltooide kunstwerk / op de rand: tussen sculptuur en schilderij / outcurving rim no traces of lip (uncomplemented) / prince of the lilies / solid foot / suggested reconstructions / verval, vervallen vervalst / virtual illusion / wandbeelden B H / B S / @ / G V / R G N L N R P R D K T |