b e H A N G E N / b e S T A A N / @ / G e r t v a n O o r t m e r s s e n
Toch is de voorstelling van vechtende
amazones niet op alle plaatsen even scherp. Het is alsof een kleurenfoto
onzorgvuldig werd afgedrukt op de buitenkant. Ook is het vervreemdend dat
de vaas van binnenuit lichtgevend lijkt, bijna zelfs immaterieel wordt. De vaas is niet echt, maar een vergrote
kopie in wit gips van een origineel dat zich ergens anders bevindt. De
barsten in het oppervlak, de voorstelling van vechtende amazones; het zijn
projecties van vier dia’s. Bij deze installatie van Van Oortmerssen
kijkt de toeschouwer niet meer als relatieve buitenstaander tegen het werk
aan. Dit is wel het geval bij eerdere wandbeelden, waarin onder andere
lijstfragmenten ten opzichte van de directe omgeving een belangrijke rol
spelen. Nu strekt het beeld zich uit tot een hele ruimte. De toeschouwer
moet deze ruimte betreden, hij wordt erdoor omringd. |
zie ook: beeldverwerking / deconstructie reconstructie / de tentoonstelling als beeld / het permanent onvoltooide kunstwerk / in het kader van de lijst / origineel en reproduktie / suggested reconstructions / suggested reconstruction #1 / verval, vervallen, vervalst / virtual illusion / wandbeelden B H / B S / @ / G V / T H T R
|