b e H A N G E N / b e S T A A N / @ / G e r t v a n O o r t m e r s s e n
De werken van deze periode hangen aan de
wand en zijn geschilderd. In die zin lijken het in eerste instantie
schilderijen. Bij schilderijen kan de lijst vaak beschouwd worden als een overgangsgebied
tussen de illusie van de voorstelling en de werkelijkheid van de
omringende omgeving. In het werk van Van Oortmerssen echter verandert de
betekenis van lijst en voorstelling ingrijpend. Een goed voorbeeld
hiervan is form follows function (or
does it?). In dit werk
zijn lijstfragmenten geïntegreerd in de voorstelling. Ze zijn niet
uitbundig versierd of verguld, maar relatief ingetogen, overdekt met
blauwgroene fragmenten van reprodukties van schilderijen. Daarentegen is
het gebied dat we gewoonlijk tot het domein van de voorstelling zouden
rekenen volumineus bewerkt alsof het een barokke lijst is. Uit het voorgaande blijkt dat de wandbeelden geen antwoord geven op de vraag waar de filosofische en letterlijke begrenzingen van het schilderij zich bevinden. Integendeel, ze maken de probleemstelling eerder expliciet. |
zie ook: brief aan Maris #1 / brief aan Maris #3 (Ornament und Verbrechen) / deconstructie reconstructie / form follows function (or does it?) / gekantelde vierkanten / in het kader van de lijst / op de rand: tussen sculptuur en schilderij / virtual illusion B H / B S / @ / G V / W N D B L D N |