b e H A N G E N / b e S T A A N / @ / G e r t v a n O o r t m e r s s e n
Het spanningsveld tussen voorstelling,
lijst en wand dat aanwezig is in de waaiers, maakt plaats voor een
spanning tussen rechte en gebogen lijnen binnen het vierkant. Bij de
waaiers domineerde een naar buiten gerichte beweging, waardoor de omgeving
een bijdrage vormde in het beeld. Bij de vierkanten bevindt het
aandachtspunt zich vooral binnen de grenzen van het paneel. Vergelijken we de waaiervormen met de
vierkanten, dan blijkt dat ruimtelijkheid zich in de vierkanten minder
eenduidig voordoet dan in de waaiers. De tastbare ruimte die in de waaiers
overheerst omdat lijst en wand de boventoon voeren, krijgt in de
vierkanten een gelijkwaardige maar tegengestelde component: de suggestie
van ruimte. De curven zijn te beschouwen als abstracties of rudimenten van
een horizon of coulisse-landschap. Hiermee verwijzen de wandbeelden naar
de composities van 17de eeuwse landschapsschilderijen. De confrontatie tussen de materiële en
illusoire ruimtelijkheid geeft de werken een meerduidig karakter. Hun
identiteit zweeft tussen verschillende standpunten en lijkt niet vast te
liggen. Vanuit die gedachte zijn de beelden eigenlijk nooit af. In het
latere werk van Van Oortmerssen vinden we beelden die zelfs in materieel
opzicht niet voltooid zijn. |
zie ook: Bild / deconstructie reconstructie / die gescheiterte Hoffnung / het permanent onvoltooide kunstwerk / in het kader van de lijst / op de rand: tussen sculptuur en schilderij / suggested reconstructions / wandbeelden B H / B S / @ / G V / G K N T L D V R K N T N
|